ANTARA pelbagai berita dalam negara yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah antara yang paling menjadi tumpuan sepanjang Khamis, 2 Februari 2023.

1. Berhimpun tanpa permit: 10 individu dirakam keterangan

Seramai 10 individu dirakam keterangan bagi membantu siasatan berhubung perhimpunan tanpa permit di hadapan Kedutaan Sweden dan Kedutaan Belanda di ibu negara pada Jumaat lalu, kata Ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Azmi Abu Kassim.


2. Tanah runtuh: Penguatkuasaan undang-undang tidak ketat?

Menurut pakar alam sekitar, negara akan terus menyaksikan kejadian tanah runtuh berikutan beberapa faktor termasuk perubahan iklim global yang membawa impak besar kepada Malaysia menerusi kadar hujan yang tinggi. 


3.  Pemandu maut, treler terbalik di Lebuhraya Utara-Selatan

Seorang pemandu maut selepas treler yang dipandunya terbalik di Kilometer 371.7 Lebuhraya Utara-Selatan arah selatan, dekat Slim River, malam tadi. 


4. Gunung Baling terbakar

Kedudukan curam dan cuaca semakin gelap antara kesukaran dihadapi Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) untuk melakukan kerja-kerja pemadaman Gunung Baling yang terbakar sejak petang Rabu.


5. Bersatu akan hantar surat kepada SPRM, mohon pembekuan akaun dibatalkan - Muhyiddin

Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) akan menghantar surat kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) hari ini untuk memohon supaya pembekuan akaun parti itu dapat dibatalkan.


6. Beku akaun Bersatu: PM Anwar tegaskan tiada campur tangan daripada kerajaan

Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim menegaskan badan siasatan, penguatkuasaan dan badan kehakiman di Malaysia kekal bebas dan tidak di bawah pengaruh mana-mana pihak.


7. Penamatan HSR: Dr Mahathir, Muhyiddin dan tiga lagi diarah fail pernyataan pembelaan

Selain Dr Mahathir dan Muhyiddin, turut dinamakan sebagai defendan ialah bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Ekonomi) Datuk Seri Mustapa Mohamed, bekas Menteri Pengangkutan Datuk Seri Dr Wee Ka Siong dan kerajaan.


8. MAINJ keluar fatwa larangan orang Islam hadir ritual keagamaan bukan Islam

Majlis Agama Islam Negeri Johor (MAINJ) hari ini mengeluarkan fatwa mengenai larangan ke atas orang Islam hadir ke upacara ritual perayaan penganut agama bukan Islam di negeri ini.


9. Pakej jalur lebar RM69, data tanpa had mula ditawar bulan depan

Menteri Komunikasi dan Digital, Fahmi Fadzil berkata, Pakej Perpaduan Jalur Lebar Tetap itu akan mula ditawarkan bermula Mac 2023 dengan kontrak langganan selama 24 bulan.


10. Mahkamah Sepanyol sahkan pembatalan Stampa sebagai penimbang tara dalam pertikaian Sulu

Mahkamah Perlembagaan Sepanyol mengekalkan pembatalan pelantikan Dr Gonzalo Stampa sebagai penimbang tara dalam pertikaian Sulu.