PUTRAJAYA: Kenaikan 1,000 kes bahkan 2,000 kes positif COVID-19 sehari di Malaysia adalah tidak mustahil kerana nilai RT negara kini mencecah 1.16.

Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah berkata, sebanyak 98 kematian direkodkan semalam juga boleh berulang bahkan mungkin boleh meningkat.

Tegasnya, seperti dimaklumkan sebelum ini, penularan COVID-19 di Malaysia kini semakin meruncing.

“Jumlah katil di Unit Rawatan Rapi, hospital-hospital COVID-19, Pusat Kuarantin dan Rawatan COVID-19 semakin berkurangan dan berkemungkinan akan habis.

“KKM juga telah memberi amaran kemungkinan berlaku situasi di mana para doktor akan terpaksa membuat pilihan sukar untuk mengutamakan katil ICU bagi pesakit yang mempunyai potensi sembuh yang lebih tinggi berbanding pesakit yang potensi sembuhnya adalah lebih rendah.

“Ini adalah situasi sukar yang mendepani kita semua, dan KKM ingin menyeru semua pihak agar kita sama-sama berganding bahu bagi menghadapi sebarang kemungkinan,” katanya.

BACA: 6,999 kes baharu, 79 kematian direkodkan hari ini

Beliau berkata demikian dalam sidang media COVID-19 di sini yang turut dihadiri Menteri Kanan Pertahanan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob.

Justeru, Dr Noor Hisham mengingatkan peranan perlu dimainkan semua pihak tidak kiralah kerajaan, agensi-agensi berkaitan dan rakyat secara keseluruhannya.