Seramai 39 pemilik premis perniagaan di pusat beli-belah Ampang Park hari ini mendapat kebenaran bagi semakan kehakiman untuk mencabar keputusan Kementerian Wilayah Persekutuan dan tiga pihak lagi yang meluluskan pengambilan tanah bagi projek Mass Rapid Transit (MRT) Lembah Klang Jajaran Sungai Buloh-Serdang-Putrajaya.

Hakim Mahkamah Tinggi Datuk Hanipah Farikullah membuat keputusan itu dalam kamarnya hari ini dengan dihadiri peguam Jason Ng Kau dan Datuk Edward Ng Boon Siong, mewakili kesemua pemilik premis perniagaan berkenaan selaku pemohon.

Jason memberitahu pemberita: "Mahkamah turut mengeluarkan perintah sementara sehingga 29 Feb kepada pentadbir-pentadbir tanah daripada mengambil tanah atau mengeluarkan sebarang award terhadapnya," katanya, sambil menambah mahkamah turut menetapkan tarikh yang sama untuk pengurusan kes.

BACA: Pemilik tuntut RM5 juta bagi setiap lot di Ampang Park

BACA: Pemilik Ampang Park mahu MRT Corp pertimbang semula keperluan perjanjian bersama

BACA: 'Perubahan pelan elak Ampang Park dirobohkan' - MRT Corp

Pada 8 Jan lepas, pemohon yang juga pemilik strata terbabit memfailkan permohonan dengan menamakan Kementerian Wilayah Persekutuan, Kerajaan Malaysia, Pengarah Tanah dan Galian Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur (WPKL) dan Pentadbir Tanah WPKL sebagai responden.

BACA: "Sini tempat Melayu 'cari makan'" - Peniaga Ampang Park

BACA: 'Saya besarkan keluarga dengan rezeki Ampang Park' - Pemilik Cozy Corner

BACA: Peniaga Ampang Park alami tekanan emosi

Mereka memohon deklarasi bahawa Borang D bertarikh 17 Ogos 2015 dan Borang E bertarikh 22 Okt 2015 Akta Pengambilan Tanah 1960 yang dikeluarkan responden adalah tidak berperlembagaan, menyalahi undang-undang, batal dan tidak sah.

Mereka juga memohon diberi kebenaran untuk memulakan prosiding semakan kehakiman bagi satu perintah certiorari untuk membatalkan kelulusan tersebut.

BACA: Kami langsung tidak diberitahu sebelum persetujuan dibuat - Peniaga Ampang Park

BACA: Persemadian kompleks 'otai' di Jalan Ampang

Kesemua pemohon turut meminta prosiding bagi tanah itu termasuk keputusan dan award untuk pengambilan tanah digantung serta-merta sehingga semakan kehakiman selesai.