CALON Presiden, Prabowo Subianto mempunyai visi dan misinya tersendiri dalam bidang tenaga, makanan, sumber semula jadi dan alam sekitar jika terpilih menjadi Presiden Indonesia.

Dalam menjelaskan visinya, Prabowo berkata mengenai infrastruktur, tenaga, makanan dan sumber semula jadi, Indonesia mesti mampu berdiri sendiri dan membina kemerdekaan.

"Kita perlu berdikari dalam makanan, tenaga, air, supaya kita dapat hidup sebagai sebuah negara," katanya.

Prabowo berkata jika dia mendapat mandat, dia akan menjamin ketersediaan makanan yang boleh dicapai oleh semua orang.

"Kami juga akan segera mengurangkan harga elektrik, harga makanan ruji, baja, dan kami akan menyediakannya kepada petani," katanya.

Prabowo mendakwa beliau percaya Indonesia boleh menjadi bebas. Menurutnya, masalah utama di Indonesia adalah kekayaan negara tidak tinggal di negaranya sendiri.

"Ini bukan kesalahan orang, ini adalah kesalahan kita sebagai sebuah negara, jadi kita mencari jalan penyelesaiannya," kata Prabowo.

Dalam Debat Capres Kedua Pilpres 2019, Prabowo turut mengambil masa untuk menghargai Jokowi yang telah membina infrastruktur ketika berkhidmat sebagai presiden.

"Saya menghargai apa yang dilakukan Pak Jokowi dalam sektor infrastruktur, tetapi demi demokrasi, saya menawarkan strategi untuk rakyat Indonesia," kata Prabowo.

Sementara itu, Calon Presiden kedua, Joko Widodo berkata penglihatannya dalam bidang tenaga adalah untuk mewujudkan Indonesia maju dalam bidang tersebut,

"Pada masa akan datang kita mahu mengurangkan penggunaan tenaga fosil sebanyak mungkin supaya kita akan menggunakan biodiesel," kata Jokowi.

Melalui penggunaan biodiesel, Jokowi berkata beliau akan mengurangkan keberpergantungan kepada tenaga fosil.

Berkenaan infrastruktur, Jokowi berkata dalam tempoh tiga tahun kerajaan pimpinannya telah memperuntukkan dana sebanyak Rp187 trilion.

"Kami telah membina 191 ribu jalan yang memberi manfaat kepada petani, sebanyak 58 ribu unit pengairan, dalam bidang alam sekitar, kami ingin kebakaran hutan dan tanah gambut tidak berlaku lagi dan kami telah mengalahkannya.

"Dalam tiga tahun tidak ada hutan dan hutan gambut,” kata Jokowi.