ANTARA pelbagai berita luar negara yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah antara yang paling menjadi tumpuan sepanjang Khamis, 8 Jun 2023.

1. Kebakaran hutan: Ribuan terpaksa dipindahkan, kualiti udara semakin buruk

Ratusan kebakaran hutan di Kanada menyebabkan ribuan orang ramai dpindahkan dan menyebabkan jerebu melanda bandar-bandar di Amerika Syarikat (AS).

2. Imran Khan dinamakan secara rasmi bersubahat bunuh peguam

Polis Pakistan secara rasmi menamakan bekas Perdana Menteri, Imran Khan sebagai rakan subahat dalam satu kes pembunuhan.

3. Mesir, UAE akan laksana projek tenaga angin berskala besar - Laporan

Mesir pada Selasa menandatangani perjanjian dengan Emiriah Arab Bersatu (UAE) untuk menjayakan satu daripada projek tenaga angin terbesar di dunia bernilai AS$10 bilion, lapor Sputnik memetik TV Al Arabiya.

4. Arab Saudi, AS bincang isu kerjasama serantau, antarabangsa

Putera Mahkota Arab Saudi Mohammed bin Salman dan Setiausaha Negara Amerika Syarikat (AS) Antony Blinken berbincang mengenai kerjasama antara kedua-dua negara dalam isu serantau dan antarabangsa, lapor Agensi Anadolu.

5. Malaysia-Indonesia meterai enam kerjasama perkukuh hubungan dua negara

Perjanjian rentas sempadan antara Malaysia dan Indonesia merupakan antara enam instrumen dua hala yang ditandatangani kedua-dua negara sempena lawatan kerja dua hari Presiden Indonesia Joko Widodo ke Malaysia.

6. Pertemuan Anwar-Jokowi selesaikan pelbagai isu tertangguh

Pertemuan empat mata antara pemimpin tertinggi Malaysia dan Indonesia hari ini mengukuhkan lagi hubungan dua hala dan kesepakatan bagi menyelesaikan pelbagai isu melibatkan kedua-dua negara yang tertangguh sejak berpuluh tahun.

7. Jocelyn Chia nyahaktif akaun media sosial, rakyat Singapura sifatkan lawaknya tidak kelakar

Akaun Instagram (IG) dan Twitter komediri Jocelyn Chia yang memperlekeh Malaysia dan tragedi MH370 telah dinyah aktif lewat Rabu malam, mungkin disebabkan oleh banyak laporan yang dibuat oleh netizen Singapura .

8. Gempa bumi landa Selatan Jawa Indonesia

Satu kejadian gempa bumi sederhana dikesan berlaku di Selatan Jawa, Indonesia pada jam 1.04 pagi Khamis.

9. Dua kadet dari Malaysia terpilih sertai akademi ketenteraan AS

Dua kadet dari Malaysia akan melanjutkan pengajian di akademi ketenteraan berprestij di Amerika Syarikat (AS) pada tahun ini, menjadikan jumlah keseluruhan rakyat Malaysia yang menjalani latihan di akademi itu seramai lapan orang.

10. Boeing kesan kecacatan baharu pesawat 787 Dreamliner

Pembuat pesawat Amerika Syarikat (AS) Boeing pada Rabu mengenal pasti kecacatan baharu pada jet 787 Dreamliner keluarannya, lapor Agensi Berita Jerman (dpa).