UVALDE: Susulan insiden tembakan yang meragut 21 nyawa di Uvalde, Texas, Presiden Amerika Syarikat Joe Biden menggesa sekatan baharu dikuatkuasakan ke atas pemilikan senjata api di negara itu.

Jelasnya, sudah tiba masanya untuk mengubah kekejaman ini kepada satu tindakan yang lebih tegas. 

“Satu lagi kejadian buruk melibatkan pembunuhan beramai-ramai berlaku di sekolah rendah terhadap pelajar-pelajar tahun dua, tiga dan empat yang tidak bersalah.

“Malah kejadian itu turut menyebabkan ramai kanak-kanak yang tidak bersalah terpaksa melihat rakan-rakan mereka terbunuh begitu sahaja dan pastinya mereka akan mengingati kejadian kejam itu sepanjang hidup mereka.

“Sebagai sebuah negara, kita perlu bertanya bila kita akan menguatkuasakan undang-undang senjata api dan apa yang kita semua perlu lakukan,” katanya dalam ucapan sejurus tiba dari lawatan ke Asia di Washington, DC.


Biden yang jelas terkejut dengan berita tersebut turut mempersoalkan mengapa kejadian seumpama itu berlaku di negara itu sedangkan ia jarang terjadi di negara-negara lain.

“Kebanyakan rakyat Amerika menyokong undang-undang sedia ada termasuk undang-undang senjata api.

"Saya baru sahaja selesai lawatan dari Asia bersama pemimpin Asia. Dan dalam perjalanan pulang penerbangan saya mengambil masa 17 jam, sebelum dikejutkan dengan laporan ini.

“Apa yang menjadi persoalan juga adalah kenapa insiden tembakan seperti ini jarang berlaku di negara lain? Mengapa? Mereka ini mengalami masalah mental.

"Di negara lain, berlakunya pertikaian domestik. Mereka juga mengalami ketidaktentuan. Namun, kejadian seperti ini tidak berlaku sekerap apa yang berlaku di Amerika.

"Di mana pemimpin yang mempunyai keberanian untuk menegakkan keadilan?

“Sudah tiba masanya setiap tindakan dilakukan untuk setiap masyarakat di negara ini.

"Kita harus jelas kepada setiap pemimpin yang dilantik di negara ini, sudah tiba masa untuk ambil tindakan,” tegasnya.

Insiden tembakan yang berlaku di sekolah Robb Elementary mengorbankan 19 kanak-kanak dan dua orang dewasa termasuk seorang guru.


Sebelum ini, Gabenor Texas Greg Abbott berkata, suspek merupakan salah seorang penduduk tempatan dalam komuniti tersebut.

Semasa kejadian, suspek yang dikenali sebagai Salvador Ramos, 18, bertindak memasuki sekolah itu membawa senjata api.

Suspek yang melancarkan serangan di dalam kawasan sekolah itu kemudian ditembak mati pihak berkuasa yang bergegas ke lokasi kejadian.

Tiada maklumat tentang motif serangan namun ia kini sedang disiasat.

BACA: Angka kematian meningkat kepada 21

BACA: Suspek dipercayai tembak nenek sebelum serang murid sekolah rendah - Gabenor

BACA: 14 pelajar, 1 guru maut insiden tembakan di sekolah

Biden mengarahkan bendera AS dikibar separuh tiang bagi mengenang mangsa yang terkorban. 

Kejadian pada Selasa ini menyusul selepas insiden tembakan rambang di Buffalo, New York yang mengorbankan 10 mangsa minggu lalu.