KUALA LUMPUR:ANTARA pelbagai berita tempatan yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah antara yang paling menjadi tumpuan sepanjang hari ini, Selasa, 1 Disember 2020.

1) Sarjan Norihan yang ditembak penyeludup sudah boleh bernafas tanpa alat bantuan

Anggota Pasukan Gerakan Am (PGA) Sarjan Norihan Tari yang selamat menjalani pembedahan membuang dua butir peluru di tubuhnya, baru-baru ini, sudah mampu bernafas tanpa bantuan mesin sokongan.

2) Kerajaan Sabah rangka SOP selam skuba

Industri pelancongan di Sabah dijangka akan kembali bangkit selepas ini susulan pengumuman kerajaan membenarkan aktiviti selam skuba pada Isnin.

Menurut Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Sabah, Datuk Jafry Ariffin, industri yang lumpuh akibat pandemik COVID-19 itu dijangka menerima sambutan semula membabitkan pelancong domestik terlebih dahulu.

3) COVID-19: 1,472 jangkitan baharu, 1,552 sembuh, 3 kematian

Sebanyak 1,472 kes baharu COVID-19 direkodkan dalam tempoh 24 jam menjadikan keseluruhan kes positif di Malaysia kini sebanyak 67,169 kes.

Menurut Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah, daripada jumlah itu terdapat lima kes import yang dilaporkan.

4) KKM kesan dua lagi kluster baharu

Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) memaklumkan terdapat dua lagi pertambahan kluster baharu dikenal pasti iaitu Kluster View Kolombong dan Kluster Talang-Talang.

5) Ugut bunuh Ketua Polis Negara, Sebastian kini diburu - Bukit Aman

Polis sedang memburu seorang lelaki dikenali sebagai Sebastian yang mengugut untuk menembak mati Ketua Polis Negara, Tan Sri Abdul Hamid Bador.

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Datuk Huzir Mohamed, berkata pihaknya membuka kertas siasatan berhubung kes itu dan sedang mengesan suspek .

6) Tindakan tegas terhadap anggota polis terbabit seludup dadah ke lokap

Polis tidak akan teragak-agak mengenakan tindakan tegas terhadap mana-mana anggotanya jika terbabit dalam kegiatan penyeludupan dadah termasuk menyeludupnya untuk tahanan di dalam lokap.

Timbalan Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik (JSJN) Bukit Aman Datuk Kamarulzaman Mamat berkata polis tidak mengamalkan 'pilih kasih' dalam usaha memerangi kegiatan dadah secara habis-habisan

7) SPRM kesan dua individu bantu siasatan kes salah guna cap sempadan

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) sedang mengesan dua individu bagi membantu siasatan kes rasuah melibatkan sindiket penyalahgunaan pengesahan cap keluar dan masuk di sempadan utama negara.

8) Lagi laporan salah laku seks penceramah bebas, polis tubuh pasukan siasatan khas - Bukit Aman

Polis secara keseluruhan kini sudah menerima tujuh laporan terhadap seorang penceramah bebas yang kini direman bagi membantu siasatan berhubung kes rogol.

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Datuk Huzir Mohamed berkata, dua kertas siasatan dibuka mengikut Seksyen 376 Kanun Keseksaan kerana merogol.

9) Tiga lagi termasuk suspek tetak pesara Mardi di Bangsar diberkas

Tiga lelaki termasuk suspek utama yang dipercayai terlibat dalam kejadian samun rumah bekas Pengarah Bahagian Teknologi Maklumat Institut Penyelidikan dan Kemajuan Pertanian Malaysia (Mardi), Dr Wan Hassan Wan Embong, Ahad lalu ditangkap awal pagi tadi

10) Pakatan Harapan ketika ini terlalu lemah, tidak mampu hadapi PRU - Penganalisis

Sukar untuk Pakatan Harapan menghadapi pilihan raya umum, sekiranya ia berlaku dalam masa terdekat, kerana pakatan itu berada dalam keadaan yang terlalu lemah pada ketika ini, demikian pandangan Penganalisis Politik Sabah, Dr Romzi Ationg.