ANTARA pelbagai berita dalam negara yang disiarkan di Astro AWANI, berikut antara yang paling menjadi tumpuan sepanjang Jumaat, 19 November 2021.

1. 1MDB: SPRM bantu pemulihan aset dana berjumlah RM20.5 bilion kepada kerajaan Malaysia

SPRM kini sedang giat meneruskan pemulihan aset dana 1Malaysia Development Berhad (1MDB) di dalam dan luar negara.

2. Tragedi Hawk: Mejar Mohd Fareez dalam keadaan stabil

Markas Tentera Udara memaklumkan Mohd Fareez selamat menjalani pembedahan tanpa komplikasi buat masa sekarang dan telah sedarkan diri serta berada dalam keadaan stabil.

3. Aset RM100 juta untuk Najib melampau, PH akan jumpa PM - Guan Eng

Keputusan kerajaan untuk memberi tanah dah rumah bernilai RM100 juta kepada Datuk Seri Najib Razak, adalah sesuatu yang melampaui batasan, kata Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng.

4. Najib tolak tawaran hartanah RM100 juta

Menurut bekas Perdana Menteri keenam itu, tindakan tersebut diambil selepas isu peruntukan berkenaan dijadikan modal politik oleh pembangkang dalam kempen Pilihan Raya Negeri (PRN) Melaka.

5. 6,355 kes baharu COVID-19 dilaporkan hari ini

Wabak COVID-19 juga, kata Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah, meragut 55 lagi nyawa dalam tempoh yang sama menjadikan jumlah kumulatif korban di Malaysia sebanyak 29,892.

6. Anggota tentera didakwa cabul remaja perempuan di kedai vape

Seorang anggota Angkatan Tentera Malaysia (ATM) hari ini dihadapkan ke Mahkamah Majistret Ampang atas pertuduhan mencabul kehormatan seorang remaja perempuan di sebuah premis menjual vape di Taman Keramat di sini, bulan lepas.

7. PRN Melaka: Rakyat jangan takut keluar mengundi esok, pesan Khairy

Pelaksanaan prosedur operasi standard (SOP) yang ketat untuk Pilihan Raya Negeri (PRN) Melaka adalah demi mengimbangi perjalanan proses demokrasi negara ini serta memastikan keutamaan terhadap kesihatan dan keselamatan rakyat.

8. Penjawat awam belasah ejen cari jodoh adalah detektif polis - Arjunaidi

Anggota polis yang disyaki memukul ejen syarikat cari cari jodoh kerana tidak menemui calon pasangan, Selasa lalu, adalah seorang detektif berpangkat koperal yang bertugas di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Selangor.

9. PRN Melaka: Pematuhan SOP longgar, gelombang baharu dibimbangi tercetus - Pakar kesihatan

Presiden Persatuan Pakar Perubatan Kesihatan Awam Malaysia, Datuk Dr Zainal Ariffin Omar berkata, berdasarkan pemerhatian pihaknya, tahap pematuhan SOP PRN Melaka kelihatan agak longgar.

10. Kabinet secara prinsip lulus permohonan hartanah RM100 juta Najib

Kabinet secara prinsip bersetuju meluluskan permohonan hartanah yang dikatakan bernilai RM100 juta oleh bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.