ANTARA pelbagai berita dalam negara yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah yang paling menjadi tumpuan sepanjang Selasa, 22 November 2022.

1. Tiada klausa presiden boleh digugurkan - Penganalisis politik

Profesor Mohd Azizuddin Mohd Sani berkata, pemecatan presiden hanya boleh dibuat melalui dua cara iaitu mesyuarat agung luar biasa (EGM) atau meletakkan jawatan.

2. Pasca PRU15: Jumlah penglibatan wanita dalam Parlimen penting

Menurut Penganalisis Politik UUM, Prof Madya Ummu Atiyah Ahmad Zakuan, ia bakal membawa lonjakan dalam perubahan polisi.

3. 10 ADUN BN, PH angkat sumpah sumpah jawatan Exco Perak

10 Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) daripada Barisan Nasional (BN) dan Pakatan Harapan (PH) mengangkat sumpah jawatan sebagai Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (Exco) di hadapan Sultan Perak Sultan Nazrin Muizzuddin Shah di Istana Iskandariah.

4. Pasca PRU15: Kata sepakat sudah dicapai BN - Jalaluddin Alias

Menurut Ahli Majlis Kerja Tertinggi, Datuk Seri Jalaluddin Alias yang baharu sahaja keluar dari mesyuarat tersebut, kesemua 30 ahli parlimen BN menzahirkan semangat solidariti mereka.

5. Pasca PRU15: 'BN tak sokong mana-mana gabungan bentuk kerajaan' - Ismail Sabri

Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob dalam satu hantaran di akaun Twitter rasminya pada Selasa memberitahu, BN tidak menyokong Pakatan Harapan (PH) mahupun Perikatan Nasional (PN).

6. Pasca PRU15: Zahid tiada lagi keabsahan moral - Khairy

Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi tidak lagi mempunyai keabsahan moral sebagai presiden UMNO dan tidak layak membuat keputusan bagi pihak parti itu berkenaan pembentukan kerajaan, kata Khairy Jamaluddin. 

7. Warisan sokong PH, BN untuk bentuk kerajaan baharu - Mohd Shafie

Presiden Warisan Datuk Seri Mohd Shafie Apdal berkata PH dan BN sepatutnya diberi peluang pertama untuk membentuk kerajaan Persekutuan baharu.

8. Kerajaan 'caretaker' bersidang seperti biasa, bentang bajet mini untuk gaji penjawat awam

Kerajaan caretaker akan bersidang seperti biasa untuk membentangkan mini Rang Undang-Undang (RUU) Belanjawan 2023, kata Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri.

9. Pasca PRU15: 30 Ahli Parlimen BN menghadap Agong secara individu esok

Kesemua 30 Ahli Parlimen daripada Barisan Nasional (BN) akan dipanggil menghadap Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah secara individu pada jam 10.30 esok (Rabu).

10. Pasca PRU15: 'Tiada keputusan siapa Perdana Menteri buat masa ini' - Anwar

Menurut Pengerusi Pakatan Harapan (PH) Datuk Seri Anwar Ibrahim, setakat ini masih belum ada keputusan berhubung calon yang layak untuk menjadi Perdana Menteri ke-10 dan pembentukan kerajaan baharu.