ANTARA pelbagai berita antarabangsa yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah antara yang paling menjadi tumpuan sepanjang hari ini, Sabtu, 26 Disember 2020.

1) COVID-19: Thailand rekod 110 kes baharu

Thailand merekodkan 110 kes baharu termasuk 64 kes jangkitan tempatan yang dikaitkan dengan pasar makanan laut dan sifar kematian dalam tempoh 24 jam lepas, menjadikan keseluruhan kes di negara itu sebanyak 6,020 kes dengan 60 kematian. 

2) COVID-19: Singapura rekod 14 kes import, seorang baru pulang dari Malaysia

Kementerian Kesihatan (MOH) Singapura mengesahkan satu daripada 14 kes import di republik itu yang diumumkan semalam melibatkan seorang rakyat Singapura yang pulang dari Malaysia. 

3) COVID-19: Korban seluruh dunia cecah 1.74 juta 

Amerika Syarikat (AS) dan United Kingdom (UK) masing-masing mencatatkan 895 dan 570 kes kematian dalam tempoh 24 jam pada sambutan Krismas. 

4) Kes positif COVID-19 hampiri angka 80 juta di seluruh dunia 

Pada bila-bila masa dalam tempoh 24 jam akan datang, jumlah kumulatif kes positif COVID-19 di seluruh dunia akan meningkat kepada 80 juta.

5) Akhirnya ladang 'Neverland' Michael Jackson dijual 

Ladang yang pernah dimiliki oleh Raja Pop, Michael Jackson di California yang juga dikenali sebagai 'Neverland' telah menemui pemilik baharu iaitu ahli perniagaan jutawan, Ron Burkle.

6) EU larang eksport sisa plastik mulai tahun depan 

Kesatuan Eropah (EU) telah melarang penghantaran sisa plastik dari negara anggota ke negara-negara membangun, termasuk Malaysia, mulai 1 Januari 2021. 

7) Empat maut nahas bas di Rusia, pemandu terlelap dipercayai punca 

Sebuah bas persiaran di barat Rusia hilang kawalan mengakibatkan empat terbunuh manakala 11 lagi cedera.

8) Sebulan selepas dibenar terbang, pesawat Boeing 737-8 Max mendarat cemas akibat masalah enjin 

Pesawat milik Air Canada itu yang sedang dalam penerbangan dari Arizona ke Montreal terpaksa memendekkan perjalanan dan mengubah haluan ke Tucson, Arizona ekoran masalah enjin. 

9) Cebisan mayat ditemukan dalam letupan RV di Nashville 

Sebuah kenderaan rekreasi (RV) meletup di Nashville, Tennessee di Amerika Syarikat pada awal pagi Krismas. Polis percaya RV itu sengaja diletupkan, namun belum mendedahkan motif atau sasaran kejadian.

10) COVID-19: 40,000 saringan di Australia, hanya sembilan disahkan positif

Daripada 40,000 ujian saringan yang dijalankan di seluruh Australia pada sambutan Krismas, hanya sembilan kes yang disahkan positif COVID-19.