ANTARA pelbagai berita luar negara yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah antara yang paling menjadi tumpuan sepanjang Rabu, 8 Februari 2023.

1. Gempa bumi: Turkiye isytihar darurat 3 bulan di 10 wilayah

Presiden Turkiye Recep Tayyip Erdogan pada Selasa mengisytiharkan darurat selama tiga bulan di 10 wilayah yang dilanda gempa bumi besar.

2. Gempa bumi Turkiye-Syria: Korban terus meningkat lebih 8,000

Angka kematian akibat gempa bumi di Turkiye dan Syria meningkat kepada lebih 8,700 setakat ini.

3. Gempa bumi Turkiye: Pasukan SMART dijangka masuk ke kawasan bencana hari ini

Pasukan Mencari dan Menyelamat Khas Malaysia (SMART), Agensi Pengurusan Bencana Negara (NADMA) dijangka masuk ke kawasan bencana gempa bumi atau 'ground zero' di Turkiye hari ini.

4. Gempa bumi Turkiye: Pasukan SMART antara kumpulan negara asing petama tiba

Pasukan Mencari dan Menyelamat Khas Malaysia (SMART) yang berlepas ke Turkiye menjadi antara kumpulan pasukan dari negara asing pertama yang tiba di negara itu.

5. Gempa bumi Turkiye: Pasukan bantuan berdepan cabaran cuaca sejuk - Islamic Relief

Pasukan Islamic Relief terpaksa berhadapan dengan cuaca sejuk dalam menjalankan misi bantuan bencana gempa bumi di Turkiye dan Syria.

6. Penjaga gol mangsa korban gempa bumi Turkiye

Penjaga gol Turkiye, Ahmet Eyup Turkaslan disahkan telah meninggal dunia berikutan gempa bumi yang melanda negara itu pada Isnin.

7. Siasatan MH17: Pasukan penyiasat bakal namakan suspek tambahan

Pasukan penyiasat antarabangsa bagi insiden pesawat MH17 yang ditembak jatuh, dijangka membentangkan hasil siasatan baharu mereka.

8. AS akan bertindak terhadap ancaman China - Biden

Amerika Syarikat (AS) akan bertindak melindungi negaranya sekiranya China mengancam kedaulatannya, kata Presiden AS, Joe Biden dalam ucapan tahunan pada Selasa.

9. China tolak adakan rundingan selepas 'belon' ditembak jatuh - Pentagon

Beijing menolak tawaran untuk mengadakan rundingan selepas Amerika Syarikat (AS) menembak jatuh belon pengintip yang didakwa milik China.

10. Lawatan PM Anwar ke Thailand bakal teroka kerjasama baharu

Lawatan rasmi Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim ke Thailand bermula Khamis ini dijangka memperluas lagi kerjasama sedia ada dan meneroka kerjasama baharu antara kedua-dua negara dalam pemulihan ekonomi pascapandemik.