ANTARA pelbagai berita dalam negara yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah antara yang paling menjadi tumpuan sepanjang Ahad, 14 Ogos 2022.

1. Sistem rekod markah berpusat antara elemen transformasi pendidikan - Radzi

Pembangunan sistem pelaporan berpusat bagi tujuan merekod markah pentaksiran pelajar sekolah merupakan antara elemen transformasi pendidikan yang bakal diperkenalkan Kementerian Pendidikan.

2. See Chee How keluar PSB, pembangkang DUN Sarawak kini tinggal lima orang

Ahli Dewan Undangan Negeri Batu Lintang See Chee How sah meninggalkan Parti Sarawak Bersatu berkuat kuasa Jumaat lalu menjadikan beliau satu-satunya ADUN bebas di Sarawak. 

3. PRU15: Pas mampu menang di 22 kerusi DUN Kedah - Sanusi 

Bukan 10, bukan 15, bukan 18, tetapi sekurang-kurangnya 22 kerusi Dewan Undangan Negeri Kedah mampu dimenangi Pas dalam Pilihan Raya Umum ke-15 kelak.

4. Pemain industri pertanian diminta henti penggunaan racun carbofuran, chlorpyrifos

Pemain industri pertanian perlu bersedia dan mengambil langkah-langkah menghentikan pengilangan, pengedaran, penjualan dan penggunaan racun makhluk perosak jenis carbofuran dan chlorpyrifos, susulan pengharamannya untuk sektor itu yang akan berkuat kuasa pada 1 Mei tahun depan. 

5. Lagi objek disyaki serpihan roket Long March 5B ditemui di Sibu

Serpihan roket berukuran dua inci lebar dan tiga inci panjang itu menembusi atap zink rumah berkenaan dan meninggalkan bekas berlubang.

6. Isu kapal LCS: Kerajaan masih belum telus 100 peratus - Syed Saddiq

Sebuah protes diadakan di hadapan pasar raya Sogo di ibu negara, oleh kumpulan yang dianggotai oleh Parti Ikatan Demokratik Malaysia (MUDA), dan juga beberapa ahli politik yang lain termasuk dari DAP.

7. PRU15: Parlimen dibubar selepas Wanita BN lengkapkan kajian sikap - Ismail Sabri

Perdana Menteri berkata, kajian tersebut penting bagi mengetahui kekuatan parti gabungan tersebut khususnya melibatkan pengundi putih, sebelum mereka memasuki 'medan perang'.

8. Proses rayuan terakhir Najib Tun Razak bermula Isnin

Bermula Isnin, bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak bakal melalui proses rayuan terakhirnya berhubung sabitan terhadap kes penyelewengan dana RM42 juta milik SRC International Sdn Bhd.

9. RM20,000 sekiranya atlet SUKIPT berjaya pecah rekod kebangsaan - PM

Atlet-atlet yang bertanding dalam acara Sukan Institusi Pengajian Tinggi (SUKIPT) 2022 dijanjikan ganjaran berjumlah RM20,000 sekiranya berjaya mencatatkan rekod kebangsaan.

10. Polis akan panggil 13 individu bantu siasatan perhimpunan 'Mana Kapal Tempur Pesisir'

Ketua Polis Daerah Dang Wangi ACP Noor Dellhan Yahaya berkata ia susulan kertas siasatan yang dibuka berkaitan perhimpunan berkenaan di bawah Seksyen 9(5) Akta Perhimpunan Aman 2012 kerana mengadakan perhimpunan tanpa notis.