PELBAGAI berita tempatan dan antarabangsa disajikan sepanjang minggu lalu, dan pastinya kisah masyarakat dan perkembangan politik antara yang menjadi tarikan.

Antara yang paling mendapat tumpuan adalah kisah kanak-kanak hilang kerana terpedaya dengan keseronokan dunia gelandangan, titah Sultan Perak tentang kehebatan UiTM, kemenangan Donald Trump sebagai Presiden Amerika Syarikat, serta mangsa gangguan seksual dalam kalangan wanita di negara ini.

Berikut adalah rangkuman berita pilihan pengarang Astro AWANI sepanjang minggu dari 7 hingga 13 November 2016:


ISNIN, 7 NOVEMBER

Seronok hidup gelandangan punca Noor Ayrill Aqasha hilang – Polis


Seronok mengikuti kehidupan gelandangan bersama rakan-rakan di kawasan Chow Kit selain takut dimarahi ayahnya antara punca kanak-kanak lelaki Noor Ayrill Aqasha Noor Shahril yang dilaporkan hilang sejak Isnin lepas, enggan pulang ke rumahnya.

Noor Ayrill Aqasha terpedaya dengan hidup bebas kanak-kanak gelandangan. - Gambar fail

Waris mangsa maut dihempap mesin cerucuk besi maafkan pemandu jentera

Anak pasangan suami isteri yang maut dihempap kren pencucuk besi Jumaat lalu memaafkan pemandu jentera berkenaan selepas mengadakan pertemuan pertama dengan pihak syarikat pembinaan berkenaan.


SELASA, 8 NOVEMBER

'UiTM bukan sebarang universiti' - Sultan Nazrin Muizzuddin Shah

UiTM telah berjaya memenuhi visi dan misi untuk membangunkan sumber manusia Melayu. Kejayaan yang dicapai, telah menjadi sumber inspirasi untuk mencipta kejayaan lebih gemilang, titah Sultan Perak.

Hillary Clinton sebagai Presiden Amerika: Apa maknanya?

Sebuah penulisan analisis tentang kemungkinan calon Demokrat Hillary Clinton memenangi kerusi kepresidenan Amerika Syarikat.

Hillary Clinton akhirnya terpaksa menerima hakikat tidak dapat berada di kerusi nombor satu Amerika Syarikat. - Gambar fail


RABU, 9 NOVEMBER

Kemenangan Trump: 'Lupakan sahaja kewujudan negara Palestin' - Menteri Israel

Menteri Pendidikan Israel, Naftali Bennett berkata impian rakyat Palestin untuk menubuhkan sebuah negara merdeka kini boleh dilupakan susulan kemenangan calon Repulikan Donald Trump dalam Pilihan Raya Presiden Amerika Syarikat yang baru tamat.

Dunia Islam khuatir dengan kata-kata Donald Trump tentang hak Israel di Baitulmaqdis semasa kempen politiknya. - Gambar fail

'Saya Presiden untuk semua' - Donald Trump

Rakaman video ucapan Donald Trump sejurus beliau secara sah diumumkan sebagai Presiden Amerika Syarikat yang ke-45.


KHAMIS, 10 NOVEMBER

Jadi mangsa gangguan seksual, RapidKL disaran sedia koc wanita

Dakwa Syima Mohamad dalam status yang dikongsi 8 November lalu itu, dia mengalami gangguan tersebut dalam keadaan tren yang sesak dengan penumpang. Biarpun cuba mendapatkan perhatian orang ramai dengan menjerit, namun Syima kecewa apabila tiada yang sudi menghulurkan bantuan.

Kisah wanita diganggu secara seksual di tempat awam sering dilaporkan di media. - Gambar fail

Filipina benarkan Malaysia buru penculik, pengganas di perairannya

Filipina memberi 'lampu hijau' kepada Malaysia untuk merentasi sempadan perairan negara berkenaan bagi operasi mengejar pengganas dan penculik. Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata perkara itu dipersetujui hasil mesyuarat dua hala dengan Presiden Filipina Rodrigo Duterte.


JUMAAT, 11 NOVEMBER

Trump Presiden AS: 'Jangan ketawa, anda juga akan rasa kesannya' - Yuna

Dalam beberapa siri tweet, penyanyi berusia 30 tahun itu tidak ketinggalan menyatakan kebimbangan dengan perkembangan di AS. Yuna pada mulanya menjawab pertanyaan seorang peminat yang bertanyakan jika dia sudah mengemaskan barang-barangnya untuk pulang ke Malaysia, susulan kemenangan Trump.

Yuna zahirkan rasa bimbang dengan perkembangan politik di Amerika Syarikat. - Gambar fail

Viral wanita 'dihendap' dalam tandas awam, satu lagi gangguan seksual?

Seorang wanita mendakwa dirinya dihendap seorang lelaki ketika berada dalam tandas di sebuah stesen minyak. Dalam perkongsian status di Facebook, Wahida Zainal Abidin menceritakan, kejadian berlaku malam tadi (10 November) di stesen minyak yang terletak di Kajang.


SABTU, 12 NOVEMBER

Bapa terharu nama Ridzuan Puzi akan diingati sepanjang zaman


Keluarga terharu apabila Taman Sinar Harapan yang di bawah Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) yang memberi penjagaan, perlindungan dan pemulihan kepada Orang Kelainan Upaya (OKU) kategori masalah pembelajaran, dinamakan sempena nama atlet Paralimpik.

Ridzuan akan terus menjadi inspirasi ramai khususnya golongan OKU. - Gambar fail

Penyanyi, komposer Arab meninggal dunia

Penyanyi dan komposer Syed Azlan Syed Abu Bakar atau lebih dikenali sebagai Arab meninggal dunia akibat komplikasi jantung di sebuah hospital di Seremban pada jam 3 pagi.


AHAD, 13 NOVEMBER

Jamal Baju Merah dakwa ditumbuk 'budak Zuraida'


Ketua kumpulan Baju Merah, Datuk Seri Jamal Md Yunus mendakwa diserang dan ditumbuk oleh 'budak Zuraida' di Ampang pada Ahad.

Gempa bumi kuat berhampiran Christchurch, New Zealand


Satu gempa bumi kuat berukuran 7.4 pada skala Richter telah berlaku di 91km timur laut Christchurch, New Zealand, menurut Jabatan Geologi Amerika Syarikat (USGS). Susulan itu, amaran tsunami telah dikeluarkan.

Gempa bumi di New Zealand meninggalkan kesan kerosakan yang nyata di beberapa kawasan di selatan negara itu. - Gambar fail